Od 1 lipca nowy obowiązek właścicieli budynków – deklaracja o źródłach ciepła
1 lipca wszedł w życie obowiązek złożenia deklaracji do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, który ma na celu zebranie wszystkich danych dotyczących źródeł ciepła i spalania paliw w budynkach mieszkalnych i niemieszkalnych.
Każdy budynek, który posiada źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW należy zgłosić wypełniając odpowiednią deklarację. Obowiązek składania deklaracji wynika z zapisów ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 554).
Ile jest czasu na złożenie deklaracji?
* Deklarację, która dotyczy źródła ciepła i spalania paliw, które zostało uruchomione przed 1 lipca należy złożyć w terminie 12 miesięcy (czyli najpóźniej do 30.06.2022 r.)
* Dla nowego źródła ciepła, które zostało uruchomione po 1 lipca, deklarację należy złożyć w terminie 14 dni.
Czy złożenie deklaracji jest obowiązkowe?
Tak, każdy właściciel/zarządca budynku lub lokalu ma obowiązek złożyć deklarację.
Kto składa deklarację?
Właściciel/zarządca budynku lub lokalu, który jest zasilany przez źródło ciepła lub spalania paliw do 1 MW, np. piec, pompa ciepła itd.
Jak można złożyć deklarację?
Deklarację można złożyć przez internet lub w wersji papierowej. Wersję papierową można złożyć osobiście w urzędzie miasta/gminy właściwym dla umiejscowienia budynku lub wysłać listem. Wzory deklaracji dla budynków mieszkalnych i niemieszkalnych w formie papierowej dostępne są poniżej. Dla osób nie mających możliwości wydrukowania deklaracji Urząd Miasta i Gminy Oleśnica przygotował wydrukowane kopie deklaracji.
Jak złożyć deklarację przez internet?
Wejdź na stronę www.zone.gunb.gov.pl, naciśnij na stronie głównej ->złóż deklarację<- wypełnij ją i wyślij. Instrukcja składania deklaracji w formie elektronicznej w załączeniu poniżej.
Czego potrzebuję, żeby złożyć deklarację przez internet?
Profilu zaufanego albo dowodu elektronicznego.
Przykładowo wypełnione Deklaracja A oraz Deklaracja B są dostępne pod adresem: https://zone.gunb.gov.pl/dokumenty-do-pobrania/
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć na stronie:
https://www.gunb.gov.pl/strona/centralna-ewidencja-emisyjnosci-budynkow-faq
Pytania dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków można też przesyłać bezpośrednio na adres: info-CEEB@gunb.gov.pl